La professora de Logopedia
Ruth Dorta González ensenya en el grau en Logopèdia
Descripció del grau en Logopèdia El nou grau en Logopèdia té, a la Universidad de La Laguna, tant aspectes positius com negatius. Entre els negatius, es troba el fet d'haver-se implementat sense fer els canvis estructurals necessaris. Es continuen conservant el mateix tipus d'aules, que són massa grans per al nou sistema. Això dificulta l'organització horària de les assignatures. Un altre problema derivat és la no contractació de més professorat, per la qual cosa l'actual es veu desbordat per l'elevat nombre d'hores de docència que comporta, a més a més d'haver de desenvolupar una nova metodologia didàctica que fins ara no feia servir. No obstant això, té molts altres punts forts. Per exemple, l'alumnat procedeix ara de la branca de ciències de la salut, per la qual cosa assignatures que en la diplomatura resultaven difícils, ara són continguts que coneixen del batxillerat. Respecte al professorat, un aspecte que cal destacar és que és un cos docent jove i implicat. A més a més, la posada en marxa del Projecte Pilot ha fet que es detectessin per endavant alguns dèficits que, ara, amb la implementació del grau, s'han intentat esmenar. Dificultat... No crec que Logopèdia es trobi en el grup dels graus més difícils de treure. Si ens atenim a les dades de què disposem, el percentatge d'èxit acadèmic és bastant alt en la nostra titulació. No obstant això, cal saber que part d'aquest èxit es pot explicar perquè els alumnes matriculats escullen Logopèdia com a primera opció i, atès que no arriben “rebotats”, en no ser elegits en les carreres de preferència, són alumnes motivats. A més a més, en tenir un límit d'estudiants, entren els expedients amb millors notes. Assignatures més complicades No em correspon a mi fer una valoració sobre la complicació d'unes assignatures davant d'altres, sobretot quan s'acaba d'implementar el grau, amb continguts nous que encara no s'han impartit. | LA PROFE Ruth Dorta González impartirà les assignatures següents en el grau en Logopèdia, tot i que encara no s'han implantat, ja que aquest grau va començar a impartir-se a la Universidad de La Laguna el curs acadèmic 2009-2010.
|
La Universidad de La Laguna ha dictat les directrius per a la formació dels grups de docència. En concret comptem amb 4 tipus de grup:
Grup d'aula: S'utilitzarà per a activitats presencials de tipus expositiu que no requereixin una participació activa dels estudiants i en les quals, per tant, el nombre d'estudiants per grup no és un factor crític per al seu desplegament: classes expositives, presentació de materials audiovisuals, conferències...
Grup de pràctiques d'Aula: S'hi organitzen activitats presencials que cerquen o requereixen una participació activa dels estudiants: sessions de treball experimental, resolució de problemes, treball amb textos o dades, exposició de treballs, etc.
Grup de seminari-laboratori: S'hi organitzen activitats presencials que cerquen o requereixen una participació activa dels estudiants: seminaris, discussió de casos clínics, pràctiques de laboratori, pràctiques amb ordinador, etc.
Grup de tutoria: Destinat a l'exercici d'activitats presencials d'orientació, dinamització i tutoria del treball dels estudiants: orientació per a la realització de treballs, preparació d'exposicions, recerca i selecció de material bibliogràfic, revisió de pràctiques o problemes.
Per tant, l'alumne haurà de desenvolupar, per assolir les competències proposades en el grau, tant activitats individuals com en equip.
Considero que un dels aspectes positius del canvi que està patint la Universitat espanyola amb la implantació dels graus i la Convergència Europea és, sens dubte, el canvi en la metodologia didàctica que això comporta. En els últims anys m'he format especialment per aprofitar aquest canvi i poder ressaltar encara més la importància de les pràctiques en les assignatures que imparteixo. I això queda reflectit en les guies docents corresponents.
En l'assignatura Tècniques de modificació de la conducta en la intervenció logopèdica, l'alumne, després de conèixer a les classes de grup d'aula com funciona cada tècnica de modificació de la conducta, posarà en marxa. És a dir, haurà de desenvolupar sessions de rol-playing en què simuli amb algun dels seus companys l'aplicació d'aquesta tècnica. Així mateix, a través del desenvolupament de casos pràctics, aprendrà a redactar i a implementar programes de modificació de la conducta.
Igualment, donada la importància que tenen en aquesta assignatura les publicacions en revistes científiques, l'alumne s'hi aproparà fent lectures d'articles publicats en elles en els quals s'ha aplicat alguna de les tècniques estudiades en l'assignatura.
L'assignatura de pràcticum, com el seu nom indica, és totalment pràctica. És més, m'honra poder dir que el pràcticum desenvolupat, primer en la diplomatura i ara en el grau, és l'única assignatura en la qual l'alumne exerceix totalment la seva feina com a logopeda. Després d'unes sessions teòriques amb els 2 professors que compartim l'assignatura en les quals se li explica com ha de desenvolupar la seva tasca, l'alumne és assignat a un centre o taller ocupacional on haurà de desenvolupar la feina d'avaluar, diagnosticar i intervenir sobre un problema logopèdic que presenti el seu pacient que, a més a més, pateix algun tipus de discapacitat psíquica. D'aquesta manera, s'enfronta a unes pràctiques de camp totalment reals.
En l'actualitat, existeix a Canàries una gran quantitat de persones que presenten problemes de comunicació. Per exemple, tenim una important taxa de sordesa, la presència d'àmplies zones en situacions de plurilingüisme, com a conseqüència de ser una regió la font d'ingressos principal de la qual és el turisme, a més a més de l'alta presència d'immigrants de diferents països, una alta incidència de fracàs escolar com a conseqüència d'alteracions lingüístiques, l'elevada presència de subjectes amb trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH). A més a més, podem considerar que el logopeda és cada vegada més demandat en centres d'atenció a discapacitats com tallers ocupacionals, centres de dia… o a persones grans que, pel deteriorament cognitiu propi de l'edat, pateixen problemes de comunicació.
El consell que li donaria a un futur estudiant de Logopèdia és que s'asseguri abans de matricular-se que, efectivament, li agrada la carrera que estudiarà. Fonamentalment, en el seu desenvolupament professional, un logopeda es trobarà amb persones que presenten un problema, per la qual cosa, quan està treballant amb aquesta persona, estarà intentant millorar la seva qualitat de vida. Quan el professional està desmotivat o no li agrada el que fa, no pot desenvolupar plenament el paper que, com a professional compromès, ha d'exercir. Així que aquest seria el moment d'evitar un futur professional infeliç.