La professora del CFGM en Atenció Sociosanitària

Emilia Fernández és docent del CFGM en Atenció Sociosanitària

La professora del CFGM en Atenció Sociosanitària
"El que més es valora en el cicle d'Atenció Sociosanitària és el treball real que exercirà l'alumne una vegada obtingui la titulació."
L'Emilia Fernández Arias és professora del cicle formatiu de grau mitjà en Atenció Sociosanitària a l'IES Ordoño II de Lleó.
Descripció del cicle formatiu de grau mitjà en Atenció Sociosanitària

Dificultat. En el cicle d'Atenció Sociosanitària, com en la resta de cicles de formació professional, pensem que l'objectiu principal és la incorporació al món laboral una vegada obtinguda la titulació. Per això, a més a més d'haver-hi diversos mòduls (assignatures) amb una càrrega procedimental (pràctica) molt forta, es procura que en la resta de mòduls aquesta també sigui destacada. Per a l'alumnat, la part pràctica, en ser fonamentalment manipulativa, sempre és més suportable que la teòrica i se sol implicar molt en la seva realització, sobretot si li agrada el cicle. La càrrega teòrica en la major part dels mòduls és menor.
També cal tenir en compte que és un cicle de grau mitjà, és a dir, l'alumnat prové de l'ESO, de Diversificació i de Proves d'Accés a Cicles, per la qual cosa el nivell d'exigència d'estudi no és gaire alt. És més aviat un treball continu durant el dia a dia, sobretot tenint en compte que es valora molt l'assistència a classe.

Els treballs. Majoritàriament es caracteritza per tenir una càrrega gran de treballs, tant de tipus teòric com pràctic. En tots els mòduls s'intenta que siguin del tipus que l'alumnat realitzarà posteriorment al seu centre de treball. Per a això, a l'IES disposem d'una dotació material i d'equips tècnics important i igual o similar a la que es fa servir en residències, centres de dia, etc., tant per a persones grans com amb alguna discapacitat.

Els treballs són tant de tipus individual com en grup, en funció dels diferents mòduls. Tot i això, la major part de les vegades es procura que aquests siguin en grup perquè es vagin acostumant a l'ambient de treball que tindran a les empreses, ja que en elles hauran de treballar en equip, juntament amb molts altres professionals i sempre de manera estreta pel benestar de l'usuari.

LA PROFE

L'Emilia Fernández és diplomada en Magisteri i llicenciada en Història, totes dues per la Universidad de León. Des del curs 2005-2006 és docent de cicles formatius. Pel que fa al cicle formatiu de grau mitjà d'Atenció Sociosanitària, L'Emilia Fernández imparteix el mòdul troncal de 1r curs: Oci i Temps Lliure de Col•lectius Específics, i també s'encarrega de la Formació en Centres de Treball, també troncal, però de 2n.

També ensenya en el cicle formatiu de grau superior d'Educació Infantil, en el qual imparteix l'assignatura troncal de 2n curs.

Són sempre activitats manipulatives que posen a l'alumnat en situació professional, han d'emprar un material adequat a la seva especialitat, com si realment estiguessin realitzant tasques per a un usuari, tot i que aquest sol ser un company, un nino, etc. Un altre tipus d'activitats pot ser: recerca d'informació, investigació, experimentació, anàlisi, posades en comú, etc.

Per al nostre cicle i en el nostre IES és de vital importància la col•laboració que mantenim amb diferents institucions, associacions i empreses de la ciutat dedicades al treball amb persones dependents. Amb elles duem a terme activitats pròpies del perfil professional i amb usuaris del seu àmbit de treball: persones grans, discapacitades i malaltes.

Les pràctiques. El període de pràctiques (Formació en Centres de Treball) en el cicle d'Atenció Sociosanitària ocupa l'últim trimestre del 2n curs, entre 2 mesos i mig i 3 mesos. El còmput en hores és de 380. És el mòdul del cicle que més hores conté.

Es considera que les pràctiques són molt importants, ja que l'alumnat podrà posar en pràctica tots els coneixements adquirits a l'IES al llarg de 2 anys, tant els teòrics com els pràctics. També li permet estar en contacte amb un àmbit laboral real, al qual posteriorment tindrà accés.
El nostre alumnat realitza les pràctiques en empreses i associacions de la ciutat de Lleó i dels voltants, dedicades a l'atenció de persones dependents: gent gran, discapacitats i malalts. Aquestes empreses són residències de persones grans i discapacitades, centres de dia de persones grans i discapacitades, centres de malalts mentals, centres de teràpies ocupacionals, centres de teràpies relacionades amb la natura, etc. Les pràctiques estan organitzades de manera que l'alumnat pugui executar en aquestes empreses tot allò treballat als mòduls estudiats al centre escolar: tasques de tipus assistencial, acompanyaments, gestions, suport a l'oci, suport a teràpies ocupacionals, suport psicològic, suport a tasques educatives, suport a comunicació alternativa, etc.


Situació del mercat laboral per als acabats de titular

Actualment el mercat laboral del cicle d'Atenció Sociosanitària encara no està sobrecarregat, ja que la major part dels treballadors que es dediquen a aquest àmbit (cuidadors de persones dependents) ho fa sense una formació completa sobre les tasques que ha de desenvolupar. Per això les empreses dedicades a aquest sector, a la ciutat de Lleó i dels voltants, valoren molt positivament la formació de l'alumnat del nostre cicle, tant en el moment de realitzar les pràctiques, com posteriorment en un contracte laboral.
Moltes de les empreses amb què l'alumnat realitza les pràctiques, una vegada que les acaba, el contracten per cobrir períodes vacacionals. I això es converteix posteriorment en contractes més a llarg termini. Fins i tot en alguns casos, en contractes indefinits.

L'alumnat que ja disposa de la titulació de tècnic en Atenció Sociosanitària i que s'ha proposat cercar una feina relacionada amb el perfil dels seus estudis, ho ha aconseguit, tant en la nostra ciutat com a la província, així com en d'altres províncies de la comunitat i, fins i tot, en altres comunitats. De fet, no han tingut gaires dificultats per trobar aquest tipus de feina. I la seva preparació professional sempre és ben valorada per aquelles empreses per les quals és contractat, pel fet que reben una formació integral en l'atenció de les persones dependents, no solament cenyida a l'aspecte estrictament assistencial, sinó també a l'àmbit psicològic, d'oci, sanitari, d'alimentació, d'higiene, de formes de comunicació alternatives, de gestions, de recerca d'informació, de planificació i d'organització, etc.

En els cursos anteriors en el nostre IES, la inserció laboral per a l'alumnat que va obtenir la titulació al juny, tant en empreses on va realitzar les pràctiques com en altres, va ser entre el 20 i el 50%.


Consell a un futur estudiant...

El que més es valora en el cicle d'Atenció Sociosanitària és que l'alumnat tingui una informació completa sobre la formació que rebrà al llarg d'aquests dos anys d'estudis i les sortides laborals que tindrà. És a dir, el treball real que exercirà una vegada obtingui la titulació. I, que si finalment el tria, que sigui perquè li agrada ajudar les persones amb necessitats específiques en les activitats de la seva vida diària.
Animaria especialment els nois a realitzar aquest cicle, ja que són uns estudis principalment femenins, i a les empreses els nois estan molt ben valorats, fins al punt que troben a faltar que no hi hagi més titulats per poder-los contractar.