El professional de la Il·lustració
Cicle formatiu de grau superior en Il·lustració
Nom i cognoms: Miguel Ángel Flores Flores |
Des que tinc memòria, sempre he dibuixat i ja des de nen em vaig adonar que no ho feia malament.
No he realitzat cap formació específica de la meva professió, vaig estudiar fins a COU i vaig superar la selectivitat (aquell primer any que n'hi va haver); vaig ingressar a medicina a la Universitat Autònoma de Madrid (UAM) i als dos anys la vaig abandonar per seguir treballant en la il·lustració, el disseny gràfic i els diferents camps relacionats, tal com anava fent tres anys abans. Pel que fa a la Il·lustració, la meva formació ha estat autodidacta.
Quan tenia 18 anys una companya d'estudis em va veure dibuixar i em va posar en contacte amb un estudi de disseny gràfic i vaig començar a col·laborar en diverses feines.
La meva facilitat per al dibuix, el realisme i la fidelitat al model, més les ganes d'aprendre i superar els reptes que se'm presentaven en cada encàrrec.
Tal com estan les coses, el futur no existeix, l'hem d'anar creant dia a dia.
Si no millora la valoració de la professió i no controlem l'intrusisme de pseudoprofessionals i espontanis que tiren per terra els preus (actualment es cobra menys que fa 10 anys pel mateix tipus de feina), veig un futur poc prometedor.
Que pensi que ha d'estar aprenent constantment, ja que cada encàrrec és com un examen que ha de passar; el millor que pot fer per superar-se és dedicar moltes hores cada dia al tauler de dibuix i veure les feines de tots els il·lustradors que pugui, perquè sempre li ensenyaran coses noves. També és molt important que s'apunti a qualsevol de les associacions professionals d'il·lustradors que hi ha a Espanya, perquè l'orientin i el protegeixin en les relacions laborals que tingui en un futur. |
En què consisteix la teva feina?
Esperar que hi hagi algun encàrrec i després posar-me a treballar, complint el que se'm demana.
Quin creus que ha de ser el perfil d'un il·lustrador?
Sentit de l'equilibri, de la proporció i de l'estètica; saber captar en cada moment el que demana el client i ajustar-se al que ell vol, però també és bo ser original i tenir una personalitat i un estil propis.
Eines o materials que utilitzes a la teva feina
Els últims anys, pràcticament tots els encàrrecs els acabo amb l'ordinador, però no tots els faig completament amb ordinador, començo amb llapis sobre paper o cartró de dibuix, com es feia sempre, i posteriorment continuo donant color amb aquarel·les o llapis de colors, tot i que en els meus 30 anys de professió he utilitzat tots els materials: pintura a l'oli, pintura al tremp, pastels, ceres, acrílics, tinta, carbó, sanguina, guix, llapis grassos, grafit, etc. També he utilitzat eines com: aerografia, gravat, ploma, pinzell sec, pinzell humit, canya, raspall de dents, esponja, els dits de la mà, llapis gràfic, etc.
Condicions de treball Entorn laboral L'entorn laboral pot ser una simple habitació, ben il·luminada i en la qual tinguis prou intimitat i tranquil·litat per poder concentrar-te en el treball. Horari No hi ha un horari fix, depèn del temps que tinguis per complir la comanda. A vegades, s'ha de treballar fins que el cos aguanti, o fins i tot més; en ocasions, he hagut de treballar 24 hores seguides sense parar per complir amb la data d'entrega però, per sort o per desgràcia, no sempre és així. Salari És molt relatiu i variable, depenent del flux de feina. Moltes vegades t'has d'adaptar al pressupost de què disposi el client, negociant per tal de no tenir pèrdues. El que sí que els dic als que comencen en aquesta professió és que mai facin cap dibuix gratuïtament i que valorin el seu temps i la seva creativitat. |