El Professional de So
Cicle formatiu de grau superior en So
Nom i cognoms: Juanjo Alba Gómez
Lloc de naixement: Barcelona
Edat:39 anys
Formació:
• So Bàsic, So Professional i especialització en Gravació d'Estudi a MicroFusa.
No va ser excessivament difícil. Crec que és necessari passar per un període d'aprenentatge, gairebé sempre com a meritori, en el camp del so escollit. Posteriorment, realitzar feines com a auxiliar i, finalment, passar a ser responsable d'una feina determinada. La dificultat més gran, quasi sempre, és la mateixa: experiència demostrable. I els imprevistos es deuen, normalment, a la diferència de criteris en cada un dels llocs de treball. És important decidir el camp de treball al que volem dedicar-nos per centrar-nos en la recerca d'aquest lloc.
El meritori o meritòria és la persona que treballa sense sou i solament per fer mèrits per obtenir una plaça remunerada.
En moltes ocasions van valorar els meus coneixements teòrics i pràctics i, per descomptat, la meva capacitat per tractar amb les persones. Diàriament, s'ha de treballar amb molta gent, com músics, productors (tant artístics com executius), clients, altres tècnics…, i és necessari saber com adreçar-s'hi.
En principi, vull seguir dedicant-me professionalment al sector de l'àudio enfocat a la música; buscant sempre una estabilitat que ens tranquil·litza. Un mateix sempre busca idees que poden ser aplicades en la creació d'empreses pròpies.
La veritat és que veig el futur professional amb certa incertesa. És coneguda per tots la crisi de la indústria musical espanyola. Potser una sortida és la ràpida adequació a les noves plataformes de venda i difusió com Internet. No obstant això, sempre haurem de gravar música, sigui del format que sigui i, naturalment, una cosa que no es veu afectada molt seriosament, és el camp de la sonorització en directe. Tot el que plantejo és a escala musical; és a dir, no faig referència a aplicacions com postproducció, cinema, vídeo o ràdio, al broadcast en general.
Les relacionades amb noves tecnologies i nous suports, com l'àudio i el vídeo d'alta definició, els sistemes multicanal, dissenyador de configuracions per a espectacles en viu…
Des del meu punt de vista, és a dir, la meva veritat, és que si t'apassiona el món de l'àudio, intenta ser bo per a tots els mitjans, encara que no siguis el millor. Com en tots els sectors professionals, el fet de poder realitzar molt bé la teva tasca proporciona una gran satisfacció, i encara és més gran si la teva activitat professional et desperta una gran passió, com és el meu cas.
En què consisteix la teva feina?
Actualment, desenvolupo diverses tasques dins de l'activitat professional del so. Una d'aquestes tasques és la de tècnic de monitors dels artistes convidats i de la banda musical del programa de televisió Buenafuente, que emet Antena 3. La meva activitat consisteix a ajudar els músics a l'escenari, fent que escoltin la seva pròpia música mitjançant altaveus d'escenari per a músics, que s'anomenen monitors ?no s'han de confondre amb els altaveus enfocats al públic?, i també mitjançant sistemes individuals d'escolta per auriculars.
El fet de treballar quasi 5 anys en un dels millors estudis de gravació de Catalunya i d'Espanya (Grabaciones Silvestres), amb alguns dels millors artistes i músics del nostre país, em va permetre realitzar treballs de tècnic d'estudi, gravant i mesclant en l'àmbit musical. A causa del meu gran interès per la composició musical, estic fent tasques de producció musical, que consisteixen a ajudar a plasmar en un suport de reproducció musical les cançons d'un artista, aconsellant en temes tan diversos com la composició i els arranjaments musicals, la direcció en la gravació i la mescla de cançons, la supervisió del procés de masterització i la coordinació general en tots els processos que comporta la realització d'una obra sonora.
Pel vincle existent amb alguns dels artistes, també treballo fent la mescla en directe -sóc tècnic de directe-, de diversos grups musicals. El procés consisteix en la sonorització de tots els instruments que formen part d'aquests grups en l'execució de les cançons en viu. A vegades, en funció dels espais musicals, he de realitzar tasques de monitors. Els coneixements i l'habilitat per fer aquesta feina els vaig adquirir durant un període de 3 anys, quan era responsable del so en directe de la sala de concerts Centre Cívic Les Basses.
Com a creador musical, tinc un projecte de m��sica electrònica experimental avançada que s'anomena eLECTRÓNICA dISCRETA, amb el qual vaig publicar un CD al segell MEDUSA MUSIC, on vaig realitzar totes les tasques de creació, gravació i mescla. El resultat es pot veure en diversos concerts que m'han portat a diferents ciutats d'Espanya i d'Europa. També he fet algunes remescles per a altres grups, en les quals aplico la pròpia visió d'un tema d'un altre artista.
Quin creus que ha de ser el perfil d'un tècnic en so?
Un tècnic en so ha d'estar capacitat per treballar amb molts conceptes físics i electrònics de l'àudio. Ha de conèixer, a més, les eines que existeixen i més concretament, aquelles eines que disposa per desenvolupar la seva feina. Ha de tenir coneixements musicals si vol treballar en un entorn musical, per poder entendre i ser entès amb el mateix llenguatge que utilitzen els músics i el seu entorn. Personalment, crec que a més, ha de tenir un punt creatiu, necessari per aplicar solucions específiques a les diferents situacions amb què es trobarà. Finalment, ha de tenir l'habilitat suficient per sortir-se'n amb facilitat, experiència que, sens dubte, és el resultat de la pràctica diària.
Formació requerida
Coneixements teòrics de la física del so i de l'electrònica. Facilitat en el maneig d'ordinadors, com a usuari i pel que fa a la configuració, tant en software com en hardware. És important tenir coneixements d'idiomes, especialment d'anglès.
Eines o materials que utilitzes a la teva feina
Les eines utilitzades són equips elèctrics, electrònics i digitals, com micròfons, processadors de senyal, taules de mescles i sistemes de gravació, d'entre els quals, els més habituals són els sistemes de gravació de disc dur (principalment, ordinadors). Però, sens dubte, el més important és la meva oïda, de la qual conec la seva resposta després de fer audiometries periòdicament.
Condicions de treball
Règim laboralTreballo en règim laboral autònom, com a freelance, en un programa de televisió d'un plató de Sant Joan Despí (Barcelona).
On treballes?
Alguns d'aquests treballs els faig al meu propi domicili, on he habilitat un espai adequat acústicament i he instal·lat algunes eines per treballar amb àudio; és a dir, al meu propi estudi. Els concerts, òbviament, es realitzen en els espais de l'espectacle musical.
Horari
Un horari equilibrat és bàsic per procurar una resposta sana de la nostra oïda. Es troba en òrgans del nostre cos que necessiten descansar i relaxar-se per rendir. És important fer parades periòdiques per recuperar l'audició i no provocar fatiga o cansament auditiu. L'horari al plató de televisió no sol excedir les 6 o 7 hores diàries, excepte quan hi ha actuacions de grups convidats, que pot allargar-se fins a les 8 o 9 hores. Cal ressaltar que moltes de les hores realitzades són hores de feina reals, ja que corresponen a assajos de càmeres o actors, la qual cosa permet relaxar el meu sistema auditiu. Els entorns on treballo són sempre agradables; és a dir, mai treballo en volums excessius i l'acústica de l'espai està controlada. Evidentment, en les actuacions en directe aquestes premisses són completament imprevisibles en la majoria dels casos.
Salari
La meva remuneració anual bruta oscil·la entre els 20.000 i els 30.000 €.