Potlatch, plataforma de finançament col·lectiu

Apassionades pel crowdfunding

Potlatch, plataforma de finançament col·lectiu
"La paraula 'potlatch' designava un sistema d'intercanvi basat en la solidaritat i el bescanvi per a algunes societats de l'antiguitat."
Miriam Mir, de 34 anys, és de Fraga, i Sheila Eroles, de 35, és de Barcelona. Totes dues han fundat una plataforma web de crowdfunding per finançar projectes d'emprenedors socials.

Què és Potlatch?
Potlatch és una plataforma web de crowdfunding destinada a finançar projectes d'emprenedors socials. Un emprenedor amb una idea viable pot penjar el seu projecte a la nostra pàgina web, i fixar-ne el pressupost i el temps necessaris per a la recaptació (màxim 45 dies). Després d'una bona campanya de comunicació, els mecenes fan les seves donacions i a canvi poden rebre una compensació simbòlica per la seva aportació.

Es tracta d'executar projectes que ens beneficien a tots a través de donacions de gent particular. Fins ara hem finançat 5 projectes: l'edició d'un llibre infantil per a una associació de nens amb autisme; pintar un centre per a nens afectats del desenvolupament; l'enregistrament del disc d'Humareda, el finançament de la revista en línia blogs&docs, dedicada a pel·lícules de no-ficció, i l'edició d'un llibre de PNL.

Com funciona?
És molt senzill. Si vols penjar-hi un projecte per finançar-lo, has de registrar-te en el web i seguir els passos indicats per pujar el projecte. Completa la informació relacionada amb la trajectòria, la descripció, el pressupost..., fixa les aportacions i les recompenses que donaràs als teus mecenes i el temps en què vols aconseguir-ho. Nosaltres revisem el projecte i, si tot és correcte i segueix la filosofia de Potlatch, ho penjarem a la pàgina web.

Si ets un mecenes i vols fer una donació, tria el projecte que t'agradi més, registra-t'hi i efectua el pagament mitjançant una targeta bancària. Si el projecte al qual dónes suport aconsegueix tots els diners sol·licitats, la teva aportació es descomptarà del teu compte bancari.

Per què vau crear aquesta plataforma de crowdfunding?
Com a gestores de projectes culturals, el 2009 vam veure que la situació cultural de la nostra ciutat anava cada cop pitjor, ja que els ajuts a projectes, grans o petits, començaven a escassejar, i el crowdfunding començava a sonar com una alternativa. Així doncs, el 2010 decidim crear Potlatch.

El web

Per què s'anomena Potlatch?
Vam triar Potlatch pel concepte. La paraula "potlatch" designava un sistema d'intercanvi basat en la solidaritat i el bescanvi per a algunes societats de l'antiguitat. Vam voler reprendre aquest concepte, i el vam adaptar a l'actualitat per unir creadors, emprenedors i mecenes mitjançant el crowdfunding. El crowdfunding entès com una nova forma d'intercanvi, de bescanvi: el mecenes fa una donació i l'emprenedor social el compensa amb la realització del seu projecte perquè repercuteix en la societat, ens beneficia a tots.

Quins passos heu seguit per engegar la iniciativa?
En primer lloc, vam observar i dur a terme un estudi de camp sobre el que feien altres plataformes de crowdfunding, tant nacionals com internacionals. En segon lloc, amb la idea clara del concepte que volíem desenvolupar, vam fer un pla d'empresa per valorar la viabilitat de la proposta. Un cop en aquest punt, vam decidir iniciar el projecte i vam buscar un dissenyador i un programador que encaixaven amb la imatge i el concepte que volíem transmetre. Paral·lelament vam elaborar un pla de comunicació i màrqueting, un estudi de posicionament i vam començar a moure les nostres xarxes socials. El 3 de setembre de 2012, la iniciativa va veure la llum amb una bona campanya de premsa i difusió.



Un bloc o un web interessants en l'àmbit del finançament col·lectiu.
El web Crowdacy.

Un llibre de capçalera per a aquest àmbit.
"Crowdfunding. La eclosión de la financiación colectiva: un cambio tecnológico, social y económico", d'Eric Rivera Butzbach.


Què canviaríeu de la vostra trajectòria acadèmica i laboral?
Afegiríem als estudis secundaris i universitaris una part més pràctica d'estímul als emprenedors, perquè puguin adquirir les eines bàsiques per emprendre i fer realitat els seus projectes.

Un consell a un jove que somiï dur a terme iniciatives com la vostra.
Cal ser perseverant en el desenvolupament d'una idea, investigar molt sobre el tema, analitzar els seus punts forts i febles i intentar millorar-lo. I, sobretot, treballar en equip i crear una sòlida xarxa de col·laboradors.


Parlant de vosaltres... Quins estudis teniu?
Jo, Sheila, vaig estudiar Història de l'art a la Universitat de Barcelona (UB), un màster en Cultura històrica, societat de la comunicació i noves professions (UB), un postgrau d'Organització i gestió d'empreses culturals a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i un altre de Gestió del cicle de projectes de cooperació internacional (UOC).

I jo, Miriam, vaig fer Filosofia (UB), un màster en Cultura històrica, societat de la comunicació i noves professions (UB), un postgrau d'Organització i gestió d'empreses culturals (UOC) i un altre d'Animació sociocultural a la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Com i quan us vau conèixer?
Ens vam conèixer fa 10 anys mentre treballàvem en la coordinació d'un festival d'art contemporani. Allà vam sintonitzar molt bé i vam decidir formar una associació per a la creació, producció i gestió de projectes culturals: Púrpura Visual.

A més de la plataforma, quins altres projectes teniu conjuntament o personalment?
Com Púrpura Visual, aquest any no produirem activitats culturals, sinó que ens dedicarem de forma exclusiva a Potlatch. La plataforma requereix molt de temps. Hem de treballar per consolidar-la.

Personalment, totes dues treballem com a gestores culturals. De vegades és difícil compatibilitzar les dues feines, però Potlatch neix d'una passió, i, quan això passa, el temps que es dedica a un projecte personal és agradable.