Fassman Studios
Uns professionals dels efectes visuals
Xavier, tu vas començar a estudiar cuina i vas estar treballant durant un temps com a cuiner. Què et va fer canviar el món dels fogons pel dels efectes especials? Per coses de la vida vaig decidir estudiar cuina, influït per una escena de la pel·lícula Apocalipse now, en què un dels actors diu que abans de la guerra era salser. El meu pare, informàtic de professió, va començar a treballar amb els primers software de 3D a finals dels vuitanta i principis dels noranta. Programes com TDI, Alias. Tot allò encara no m'interessava. Després d'estudiar i treballar en l'alta restauració (Talaia Mar, El Bulli, etc.) vaig arribar a la conclusió que, tot i que la cuina és meravellosa, el negoci és horrorós. La cuina d'alt nivell és una forma d'expressió que, a diferència del cinema, és de caràcter individual, se'n pot gaudir de forma col·lectiva, però només el ritual. Al final cadascú té el seu plat o el seu menú, i és irrepetible. En canvi, al cinema l'obra pot ser revisada una vegada i una altra. |
Què destacaríeu de la vostra professió. Algú a qui admireu en l'àmbit dels efectes especials. Un bloc o una web de referència en el vostre camp. Un llibre de capçalera per a la vostra professió. Un consell per a un jove que somia dedicar-se als efectes especials en l'audiovisual. |
L'alta restauració va destinada majoritàriament a un públic d'alt nivell adquisitiu, amb qui jo tinc poc a veure. En canvi, del cinema, se'n pot gaudir de forma col·lectiva, en pot gaudir gent de tots els estrats socials i només han de pagar una petita quantitat; el trobo molt més democràtic. Molta gent sempre m'ho pregunta. Jo, realment, no hi trobo tanta diferència. Als restaurants el que es fa és postproducció amb aliments, ara la faig amb imatge. Abans treballava amb gustos, textures, temperatures, i ara treballo amb formes, colors i moviment per mitjà d'un entorn digital; han canviat les tècniques, però en definitiva el concepte no és gaire diferent. S'ha de tenir bon criteri i gust pel detall, i ser perfeccionista. Lluís, durant la teva trajectòria has guanyat molts premis, un dels quals és un Goya als Millors Efectes Especials per la pel·lícula El orfanato l'any 2008. Calen guardons com aquest per fer enlairar una trajectòria professional? Penseu que el dels efectes especials és un sector en expansió? Hi ha demanda de professionals en aquest camp? Què en penseu, de l'emprenedoria? Creieu que el món acadèmic ens prepara i ens forma per ser emprenedors? |