Cursos Relacionats

L'estudiant de Química

Pablo Prieto està cursant Química

L'estudiant de Química
"La formació en la titulació de Química m'ha donat uns coneixements i unes aptituds que em facilitaran una versatilitat com a científic en el món laboral."
Pablo Prieto Lozano és de Gijón (Astúries) i té 26 anys; està estudiant 5è
de la Llicenciatura de Química a la Facultat de Química de la Universidad de Oviedo.

Els estudis que estàs fent són el que t'esperaves?

Des de l'escola ja em plantejava quin seria el meu camí després d'acabar; sempre vaig tenir clar que entraria a la Universitat per cursar una llicenciatura cientificotècnica. I amb el pas dels anys em vaig decidir per la Química. Potser el 1r any va ser el més estrany en trobar-me en la carrera amb assignatures més generals, com les matemàtiques, la física o la geologia. Però a partir del 2n curs les assignatures pròpies de la Química es van anar presentant. Malgrat que sempre s'espera més, el que he estudiat en aquesta carrera compleix les expectatives personals dipositades en ella. Sempre hi ha assignatures que, al meu parer, no estan ben enfocades o el seu plantejament no és idoni. Fins i tot l'exigència d'algunes d'elles pot arribar a desesperar l'universitari.

I ara que em trobo en el meu últim any reflexiono sobre el que he fet al llarg d'aquests anys a la Facultat i m'adono que la formació rebuda m'ha “convertit” en un futur llicenciat en Química amb uns coneixements i aptituds que em facilitaran una versatilitat com a científic en el món laboral que m'espera molt a prop.

Quins aspectes consideres positius d'aquests estudis?
Principalment, l'aspecte positiu a destacar de la llicenciatura és la immersió en el món dels àtoms i les molècules. Estudiar aquesta carrera et fa descobrir que el món que t'envolta està format i construït sobre la base de la Química, sense menysprear l'àmbit de ciències com la física. Durant els anys vas coneixent la naturalesa microscòpica i les conseqüències que té en la macroscòpica. La carrera té moltes assignatures, i cada una d'elles dóna a conèixer la Química, però el més esperat són les assignatures pràctiques, que és on realment apliques els coneixements que vas adquirint. A més a més de conceptes teòrics i pràctics, cal ressaltar les aplicacions que es van estudiant i coneixent de la Química, com per exemple el camp de la farmacèutica o dels materials i instruments que utilitzes en la vida quotidiana.

PLA D'ESTUDIS

Aquí tens una relació d'assignatures troncals de la titulació de Química:

  • Bioquímica
  • Enllaç químic i Estructura de la matèria
  • Experiència en síntesi química
  • Física
  • Enginyeria química
  • Introducció a l'experiència química i a les tècniques instrumentals
  • Matemàtiques
  • Química analítica
  • Química física
  • Química inorgànica
  • Química orgànica
  • Ciències dels materials
  • Determinació estructural
  • Experimentació Química
  • Química analítica avançada
  • Química física avançada
  • Química inorgànica avançada
  • Química orgànica avançada

I negatius?
Evidentment tampoc no és un camí de roses, i al llarg de la carrera et trobes amb diversos esculls. Són aspectes negatius, però tot des d'una mirada crítica i objectiva. Com he comentat, hi ha assignatures amb una exigència superior a la mitjana, bé sigui pel temari o bé per l'enfocament del docent. També és habitual trobar-se situacions sense causa justificada que et fan ensopegar. Però el que puguis considerar negatiu també és un estímul de superació i et fa créixer com a científic i com a persona.



Quins plans de futur tens?
A les portes de finalitzar la carrera, ja em vaig plantejant què vull fer amb la meva vida laboral. En primer lloc, i abans d'acabar, em col•legiaré al Col•legi Oficial de Químics d'Astúries i Lleó. És una cosa que aconsello a qualsevol llicenciat que hagi acabat o que estigui a punt de fer-ho. No és l'objectiu d'aquesta pregunta definir què és el Col•legi de Químics, però sí que es pot ressaltar que ofereix un servei jurídic, la possibilitat de realitzar cursos amb una orientació laboral o la inclusió en una borsa de pràctiques d'empresa que dóna una “empenta” al químic.

Un dels camins que es pot escollir també és la docència. Però aquest no és el meu objectiu i no em plantejo preparar oposicions. Una altra és intentar realitzar una tesi doctoral en la qual t'involucris en el món de la investigació química, però encara no sé si tindré aquesta oportunitat. I l'altra és seguir la formació mitjançant màsters, cursos d'idiomes, etc. I alhora anar picant les portes de les empreses, fer entrevistes i cercar una feina que em permeti començar en la nova etapa de la vida que se'm presenta.


Consell a un futur estudiant...

He d'aclarir que jo he cursat la llicenciatura de Química, un pla docent existent des del 2001, però que s'extingirà d'aquí poc i serà substituït pel pla de Bolonya, en el qual es formaran graduats en Química. Tot canvia en la carrera en aspectes com les avaluacions de les assignatures o el tipus de docència que s'imparteix.

No obstant això, el principal perquè un alumne de batxillerat es plantegi entrar en aquesta carrera és si aquest món li agrada i li crida l'atenció i què s'espera del futur i de la Química. La decisió cal prendre-la sense presses i pensant bé en tots els pros i contres. I, a més a més, s'ha de prendre amb ganes l'opció que triï, ja que els anys que passarà a la Universitat seran uns anys que no oblidarà, tant en el món propi de la docència, com en tot el que envolta la Universitat des d'un punt de vista més ampli i, com he comentat, l'aniran completant com a científic i persona.