Aleix Llovet Vidal

Enginyer industrial superior

Aleix Llovet Vidal
"La gran particularitat del cotxe de radiocontrol elèctric que he inventat és que l'hidrogen no s'emmagatzema, sinó que es genera en el mateix vehicle a partir de residus d'alumini."
Aleix Llovet Vidal, juntament amb el professor Xavier Salueña, de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial i Aeronàutica de Terrassa, ha creat el primer cotxe de radiocontrol que funciona amb anelles de llaunes de refresc.

Explica'ns en què consisteix el teu projecte...
El projecte en si és molt simple, perquè es tracta d'un cotxe de radiocontrol elèctric alimentat per una pila de combustible d'hidrogen. La seva gran particularitat és que l'hidrogen no s'emmagatzema, sinó que es genera en el mateix vehicle a partir de residus d'alumini. L'alumini reacciona amb l'aigua i genera hidrogen, en presència d'un catalitzador com l'hidròxid de sodi. A més, si el residu de la reacció es tracta de manera adequada, es pot aprofitar per generar una altra vegada alumini d'alta puresa, i es tanca així el cicle de l'alumini.

Com que la contaminació és un tema que preocupa molt la societat, vam optar per l'hidrogen i les piles de combustible, encara que espanti una mica, perquè en els vehicles s'emmagatzema en dipòsits a pressions molt altes, d'uns 700 bars. A més, resulta car i perillós emmagatzemar-lo i transportar-lo.

Aquest projecte, que ha apostat per la generació onboard de l'hidrogen, ha creat el primer vehicle alimentat amb alumini, que funciona sense cap tipus d'emissió de CO2.

Com se't va acudir?
A la universitat hi havia diversos projectes relacionats amb l'hidrogen i les piles de combustible que eren molt interessants, però sense aplicacions finals; eren com peces d'un puzle que s'havia de completar. Per això vam reunir moltes idees i vam crear una aplicació final, un prototip demostrador que utilitzés aquestes tecnologies. Per fer-lo viable, es va decidir començar a petita escala amb els pocs recursos de què disposàvem. I un altre tema era el de la repercussió, i per això vam decidir fer-lo més atractiu utilitzant residus de productes que tots coneixem, com ara les anelles de llaunes de refrescs. Vam tenir cura de molts detalls per cridar l'atenció, fins i tot a l'hora de triar-ne el nom.

D'aquí va sorgir el petit dAlh2Orean, batejat en honor de Delorean, de la mítica pel·lícula Retorn al futur.

En què consisteix el projecte Alumini?
El projecte Alumini pretén aprofitar residus d'alumini de centres de mecanització per a la generació d'hidrogen per a aplicacions energètiques. Amb dAlh2Orean s'ha aconseguit una alta repercussió a tot el món. Actualment estem començant altres projectes per seguir investigant aquesta tecnologia en aplicacions del sector de l'automoció a major escala, com ara la propulsió d'un microcotxe de 60 CV alimentat amb hidrogen.

El seu web


Què destacaries de la teva professió?
La capacitat de perdre la por, d'entendre i afrontar qualsevol repte, per molt difícil que sembli.

Algú a qui admires en l'àmbit de la teva professió.
Steve Jobs no és de la meva professió, però ha estat un visionari i ha reinventat moltes coses… Ara crec que és el moment: cal reinventar el cotxe!

Un bloc o un web relacionat amb l'enginyeria.
Destaco aquest web, basat en la tecnologia dels automòbils: All Car Tech.

Un llibre de capçalera per a la teva professió.
Manual del automóvil, de Arias Paz.


Un consell a una persona jove que somiï dedicar-se a l'enginyeria industrial superior mecànica.
Que no perdi la il·lusió i les ganes de fer el que més li agradi.

T'has graduat com a enginyer industrial superior, especialitzat en mecànica, i ja estàs treballant. Digue'ns què fas en la teva nova ocupació.
Actualment treballo d'enginyer d'homologacions en una empresa del sector de l'automoció, Applus+IDIADA, donant suport als enginyers de les oficines internacionals. Amb aquesta feina a poc a poc s'aprenen tots els requisits i assajos necessaris per poder homologar i vendre els vehicles en diferents països.

Ara que ja formes part del món laboral, trobes alguna deficiència respecte a la teva formació?
M'atreviria a esmentar dos punts molt concrets: el primer fa referència als idiomes, ja que considero que el nivell d'anglès és una assignatura pendent a les universitats. En segon lloc, una deficiència que caldria millorar en alguns casos són les poques ganes i el poc amor que tenen alguns professors per la seva feina, perquè, sovint, és el motiu pel qual les aules estan gairebé buides. Segons el meu parer cal treballar en allò que ens agrada, però malauradament no sembla que sigui així.

Canviaries cap aspecte de la teva trajectòria acadèmica i professional?
Si mires enrere sempre hi ha coses que voldries canviar, però, com que sóc positiu, penso que cal seguir endavant. El que canviaria del sistema educatiu actual és que el cinquè any de carrera fos en anglès, a més de fer pràctiques obligatòries en empreses, que seria important per sortir de la universitat amb una mínima experiència laboral.

Què creus que ha influït més en el teu èxit professional, la sort o l'esforç?
L'esforç i la sort són factors determinants a l'hora de tenir èxit, però són molt diferents l'un de l'altre. Pel que fa al tema de la sort, diria que és molt més complicat… La sort es busca o es troba? Jo crec que la sort arriba sola. L'esforç és clar que és totalment necessari per triomfar, ja que sense esforç mai no hi ha recompensa. Penso que l'esforç és més important. La il•lusió, la iniciativa, la motivació, les ganes de treballar, les ganes d'aprendre i de millorar constantment, l'eficiència i l'autoexigència, el fet de no tenir por d'equivocar-se. En resum, llevar-se al matí, esforçar-se i gaudir de la feina et porta sort i recompensa.